zondag 17 februari 2008

AAPSO

Deze middag heb ik een bezoekje gebracht aan het secretariaat van de Afro-Asian Peoples' Solidarity Organisation (AAPSO), alwaar ik Dr. Fakhry Labib, marxist en auteur/editor van o.a. dit boek, heb geïnterviewd. AAPSO is zo'n vijftig jaar geleden ontstaan als een internationaal netwerk en discussieplatform van Afrikaanse en Aziatische dekolonisatiebewegingen en de organisatie tracht zich heden te heroriënteren naar problemen rond economische ontwikkeling, ecologie, mensenrechten, democratie en globalisering (lees: kapitalisme & imperialisme) in de zogenaamde Derde Wereld. De locatie van het internationale secretariaat in Caïro is nog een erfenis van de voorname rol die Egypte tijdens de jaren '50 en '60 in de beweging van de niet-gebonden landen speelde. Aangezien mijn gesprek met Labib gepaard ging met brede uitweidingen over Arabische eenheid en nevendiscussies over de aard van de Sovjetunie wacht mij weerom een lange namiddag voor het klavier van mijn laptop...


Ingang tot het secretariaat


Fakhry Labib

3 opmerkingen:

Bart zei

Hey Brecht,

behoorlijk actief zie ik!
ik vrees dat ik er niet ga geraken voor je weg bent, maar toch de groeten!

salu
bart

Brecht zei

Jammer, 't zal dan tot nog eens in België zijn...

oelay zei

Ik trek mijn ogen open bij al deze actie! Geweldig dat je op zo korte tijd zoveel mensen hebt kunnen contacteren!!!
Courage ermee, en zorg dat je kop niet ontploft bij al deze wijsheid.
Belgie intussen ijzig maar zonnig. Ik ga straks even checken bij jullie planten en ze veel moed inspreken ("zoet zijn, de baasjes komen straks thuis"), en wie weet zet ik daar nog het een en ander op stelten ;)
grtz
anke