zaterdag 16 februari 2008

Ibn Tulun, Backgammon & The New Woman Research Center

De traditie van vrijdag=rustdag respecterend ben ik gisteren met Ben naar de moskee van Ibn Tulun geweest, een oude en mooie pleinmoskee uit de 9de eeuw en een van die zeldzame oasen van rust in het drukke Cairo.


Binnenplein van de moskee

Daarna heb ik dan op het terras van een naburig theehuis eindelijk Backgammon leren spelen ("tawula" in het Egyptisch [betekent eigenlijk gewoon "tafel"; "tewla" uitgesproken [thanks Ben!]), het spel dat soms de nationale bezigheid lijkt van de mannelijke helft van de Egyptische bevolking. 's Avonds ben ik dan nog met "de Belgen" van het NVIC vis gaan eten (lekker!) en heb ik met hen tot de in de late uurtjes RISK gespeeld.


backgammon

's Ochtends moest ik echter vroeg op, want om 12u had ik mijn eerste interview, namelijk met Nawlad Darwish, de voorzitter van de "New Woman Research Center", een links-feministisch vormingsinstituut dat in de jaren '90 een aantal belangrijke taboes rond vrouwenmishandeling in Egypte heeft doorbroken. Aangezien ik de locatie van het centrum nog moest opsporen en mijn kaart van Caïro weinig waard is, diende ik een paar uurtjes op voorhand te vertrekken, de lange Ahmed Urabi straat afspeurend naar de obscure zijstraat waar het instituut zich bevindt. Van de voorbijgangers die ik de weg vroeg, kreeg ik veel sympathie, maar weinig efficiënt advies. Gelukkig wist Nawlad me telefonisch in de goede richting te sturen zodat ik niet al te laat op de afspraak aankwam.

In het Center werd ik, zoals bij het Tagammu HQ, met vriendelijkheid en thee ontvangen. Tevens heb ik enkele brochures en boeken meegekregen (de meeste in het Arabisch) die op termijn misschien een plaatsje in de bib van Arabistiek of Derde Wereld kunnen krijgen. De rest van deze namiddag zal ik besteden aan het uittypen van het interview...


Rechts: Nawlad


De bibliotheek van het Centrum


Medewerkers

Geen opmerkingen: