donderdag 21 februari 2008

Sun is shining...

Een prachtige dag vandaag! Stralende zon, geen wolkje aan de lucht... Opgewekt belde ik deze morgen dan ook naar Ahmed Mustafa (een van de drie Ahmeds die ik ondertussen ken), een jonge kerel actief in de jongerenorganisatie van de tagammu, om samen de Citadel van Salah ad-Din te bezoeken. Niet alle Ahmeds zijn even betrouwbaar, zo bleek echter. Na een lange, vruchteloze wachttijd bezocht ik de Citadel dan maar op m'n eentje. Het waren de zon en het fantastische uitzicht die het bezoek de moeite waard maakten, want de moskee van Muhammad Ali, die in het midden van de citadel staat, is, niettegenstaande haar imposante voorkomen, een oefening in lelijkheid en de burcht zelf heeft weinig karakter. Het politiemuseum en de militaire tentoonstelling, die zich tevens binnen de omwallingen bevinden, waren slechts een terloopse blik waardig. Als ik de enthousiaste commentaar van Ben moet geloven, heb ik misschien de verkeerde citadel bezocht...

Mijn verblijf in Caïro begint overigens al een eerste effect op mijn gezondheid te hebben; nee, (nog) niet de beruchte "toerista", maar wel een lichte irritatie van mijn luchtwegen, veroorzaakt door de uitlaatgassen van de honderdduizenden auto's die Caïro onveilig maken. Zaterdagnamiddag plan ik misschien wel een detoxicatiemoment in het al-Azhar park...

video

2 opmerkingen:

ruleant zei

Wat ik mij nog afvroeg : Welke films spelen er in de zalen in Caïro?

Brecht zei

Van Rambo 4 tot eigen Egyptische films, voor een lijstje zie: http://weekly.ahram.org.eg/list.htm