woensdag 13 februari 2008

Zamalek

Misschien is de titel van deze blog een beetje ongelukkig gekozen, want Zamalek, de plaats waar ik verblijf, is allesbehalve de buik van al-qahira (letterlijk "de zegevierende/veroverende", vandaar...). Het is eerder een schoonheidsvlek; een concentratie van ambassades, upperclass appartementen en rijkeluisschooltjes, die zowel afstoot als aantrekt. De aantrekkingskracht van een buurt als Zamalek schuilt voornamelijk in haar oase van (relatieve) rust en groen. Tezelfdertijd drukt deze "residentiële buurt" de economische en esthetische tegenstrijdigheden van het moderne Caïro uit. Ooit prachtige maar inmiddels verloederde art deco appartementen uit de jaren '50 staan broederlijk naast moderne flatgebouwen; hippe bars en restaurantjes lijken willekeurig tussen lelijke huizen met afbladderende gevels straten aangeplant, in de ijdele hoop de rest van het straatbeeld te overwoekeren; armoedige oudijzerophalers wurmen zich langs glanzende bolides... Direct waarneembare voorbeelden van het zogenaamde proces van uneven and combined development.


Uitzicht op de Franse ambassade vanop het terras waar ik internet ontvang, voor meer groen moet je lid zijn van de prestigieuze Gezira sportclub of 't stad verlaten

Toegegeven, veel meer dan Zamelek heb ik nog niet gezien, omdat ik gisteren mijn tijd aan meer praktische zaken gewijd heb, zoals het bemachtigen van een Egyptische SIM-kaart, het inslaan van wat levensmiddelen, het kopen van een krant (met uitgebreide fotoshoots van een glunderende Mubarak naast het Egyptische elftal dat deze zondag de Afrikacup heeft gewonnen) en andere noodzakelijkheden. Ondertussen ben ik ook aan het uitkijken naar een ander verblijf, aangezien mijn huidige kamer nogal prijzig is. Blijkbaar zijn er in Zamalek vrij veel bemeubelde appartementjes te huur, bewoond door buitenlandse studenten die voornamelijk aan de American University of Cairo studeren, dé elite universiteit van Cairo met een swingend inschrijvingsgeld van zo'n half miljoen oude Belgische franken.

Dankzij mijn nieuwe gsm-kaart heb ik al contact gelegd met een zekere Ahmed Belal, van wie ik de gegevens van Erik heb gekregen en die me hopelijk een beetje wegwijs in de Egyptische linkerzijde zal maken. In de komende dagen moet ik nog het NVIC bezoeken, een afspraak met prof. Hassan Hanafi maken en een privé-leraar Arabisch op de kop tikken.

5 opmerkingen:

oelay zei

K zou zeggen: kick some ass, maar dat we geen klachten horen e ;)
En geniet van de upperclass, hihi

idiotbastardson zei

Hey Brecht,

Veel succes ginds. Ik volg je exploten op de voet. Interessante tekst van Rosenberg ook. Ik was vooral fan van zijn "follies of globalisation theory" waarin hij een, naar mijn aanvoelen, terechte kritiek formuleerde op de rammelende theoretische premissen die sociologische globaliseringsstudies ondersteunen. Blij te zien dat hij vanaf die kritiek nu vertrekt om een alternatief uit te werken op basis van het idee van ongelijktijdige ontwikkeling. Boeiende stuff, zeker in combinatie met Jan Romeins wet van de remmende voorsprong. Enfin, ik hoop van harte dat je de interesse kan botvieren, zowel in Caïro als eens terug in België. JF

ruleant zei

Fijn dat je (ook) veilig bent aangekomen op bestemming.
Hoe is't weer ginder? Hopelijk niet te warm?

BTW: Is't OK dat ik een link naar je blog op het OAK-forum zet, zodat de studenten Arabistiek je wedervaren in Caïro kunnen volgen?

Brecht zei

Zet maar een link...
De zon schijnt hier, maar er staat meestal een frisse wind. Toch, ik klaag niet ;-)

ruleant zei

De link staat op het forum.

BTW: Hier is't de afgelopen dagen behoorlijk koud geweest, maar nu schijnt de zon. Consistentie is ver te zoeken... ;)