woensdag 12 maart 2008

al-intidhaar daa'iman

Leven en werken in Egypte is voor de geduldigen. Hoeveel uur ik al niet met mijn vingers heb zitten draaien omdat een afspraak uitgesteld werd, omdat een afspraak niet goed gemaakt werd, of gewoon omdat verveeld rondkijken blijkbaar een fundamenteel aspect is van het sociale leven hier? Mijn afspraak met de communist is verplaatst naar morgen - gelukkig ben ik nu al verstandig genoeg om mijn laptop mee te hebben naar de HQ van al-ahali, zodat ik de tijd naar mijn volgende interview, inshallah, op een constructieve manier kan overbruggen. De piramiden gisteren? Ik wacht nog altijd op het telefoontje van "onbetrouwbare" Ahmed, die zijn epitethon opnieuw verdiend heeft... Ik heb dan maar mijn plotse vrijetijd besteed aan het uitschrijven van mijn interview met al-Aryan, maar "all work and no play makes Brecht a dull boy..." Gelukkig was er gisterenavond een stompzinnige film op tv, "Anchorman", die ik samen met mijn Britse flatgenootjes (Jon zit blijkbaar in Bahrayn) heb bekeken. Fun was had by all!

Ik ben Ahmed Belal (niet te verwarren met "onbetrouwbare" Ahmed of de Duitssprekende Ahmed Zakariyya met wie ik af en toe schaak) aan het porren om nog zoveel mogelijk interviews en gesprekken te regelen, aangezien hij vanaf zondag voor drie weken in China zit. Ahmed B. is immers de zoon van een Egyptische zakenman en moet soms voor papa naar het buitenland... Jammer, want Ahmed is mijn baken van orde, structuur en Engelstaligheid in de Caïreense Chaos. Mish mushkila, we trekken ons plan wel.

(Ik heb overigens een mailtje teruggekregen van het VMT en ze zullen mijn artikeltje over Shariati in juni publiceren. Het is niet erg diepgaand, zoals Koen Dille ook al opmerkte, maar het is moeilijk om een algemene inleiding tot iemands leven en ideeën te geven en tezelfdertijd aardschokkende intellectuele bevindingen weer te geven. Ik zou een hele boom over de politisering van het religieuze begrip "tawhid" kunnen opzetten, maar daar heeft de (islam)leek die amper het verschil tussen sjiisme en soennisme kent weinig aan, toch?)

Geen opmerkingen: