maandag 10 maart 2008

De Moslimbroeders

Vandaag had ik mijn meest "spannende" interview, namelijk met Issam al-Aryan, een leider van de Egyptische Moslimbroeders. Net als Jan Leyers (maar dan met minder camerageweld...) trok ik naar het hol van de leeuw, dat in een appartementsblok in al-Manyal (Rhoda Island) ligt en voorzien is van luxueuze stoelen en zacht tapijt. Een vriendelijke en minzame al-Aryan wachtte mij op en begeleidde mij op zijn kousevoeten (het appartement functioneert ook als gebedsruimte, vandaar...) naar zijn bureau. Ik had een waslijst aan vragen opgesteld, maar algauw bleek dat al-Aryan mij niet meer dan een half uur te woord kon staan. Jammer. Hierdoor kreeg ik weinig ruimte om diepgaand te polsen naar de houding van de Moslimbroeders tegenover de stakingsbeweging, de Kopten, de kwestie van de vrouw & FGM, de linkerzijde, het regime, enzovoort. Ik bleef dus een beetje op mijn honger zitten...

Voor ik deze morgen naar al-Manyal vertrok, had Jon, mijn Amerikaanse flatgenoot, mij nog half-lachend, half-serieus, gewaarschuwd voor de Egyptische geheime dienst, die elke beweging rond het HQ van de Moslimbroeders nauwlettend in de gaten houdt en mij waarschijnlijk zou volgen. Ik heb echter geen spoor van hen gezien, wat natuurlijk ook kan betekenen dat ze heel efficiƫnt te werk gaan ;-)

Morgen ga ik misschien naar de piramiden, als een van de Ahmeds tijd heeft, en overmorgen heb ik een interview met iemand van de communistische partij (die eigenlijk illegaal is, maar waarvan de meeste leden publiekelijk gekend zijn...) en van de beweging Kifaya. Het zijn dus weer drukke dagen...

1 opmerking:

Martinito zei

Het is misschien nog niet gebleken, maar het is absoluut niet de eerste keer dat ik op je blog verzeil. Alleen rijg je de avonturen en posts sneller aan elkaar dan ik comments kan geven :).