woensdag 1 april 2009

Dag 1,5

Vandaag was een dag van gematigde ups & downs. Deze morgen had ik een kort ontmoeting met Ellen Jacobs, een van de coördinatoren van het NVIC die dra door de sympathieke Peter Verkinderen vervangen wordt - bij sommigen onder jullie misschien bekend als docent Neo-Babylonisch & Klassiek Arabisch, bij anderen als deelnemer aan etentjes bij prof. Janssen... Enfin, Ellen dus bood aan om via het instituut een aantal van mijn contacten te regelen en gaf mij zelfs een lijst met andere, potentieel interessante figuren mee. Nice!
De rest van de dag werd ingenomen door het samenstellen van een nieuwe lijst met contacten, het rondmailen naar oude contacten en het uitkijken naar een appartementje. Rond 18u ben ik zelfs al even naar een mogelijke verblijfplaats gaan kijken, maar het bleek weinig interessant; een betrekkelijk kleine kamer in een donkere flat langs een erg drukke straat voor 1800 EGP (241 euro). De flatgenoten, een 40-jarige Afro-Amerikaanse vrouw met een vettig accent en haar vriend, waren vriendelijk, maar beschouwden mij eerder als een mogelijke "guest" dan als medebewoner, wat toch een andere sfeer met zich meebrengt. Ik bedankte hen voor de rondleiding en besloot toch maar naar iets anders uit te kijken.
Rond 19u rondde ik m'n eerste dag af met een pizza in Maison Thomas. Niet echt de authentieke Egyptische keuken, hoor ik je denken, maar inzake authenticiteit kunnen weinig restaurants in Cairo dit in 1922 opgerichte eethuisje overtreffen. Mijn pizzaconsumptie werd vergezeld door een gezellig en interessant gesprek met een Nederlandse onderzoeker die voor een paar dagen in Cairo is. Sjoerd-Jeroen (waar halen ze het toch) geeft morgen aan het NVIC een lezing over het beeld van (vooral liefdes-) relaties tussen Nederlanders en moslims dat in de Nederlandse literatuur tot uiting komt. Hij komt van Damascus en vertrekt vervolgens richting Kuweit, waar zijn vriendin blijkbaar werkt. Academici, de nieuwe nomaden?

1 opmerking:

Dragases zei

Heb 't er met Bart Van Wassenhove ook al vroeger over gehad dat we als academici eigenlijk een half nomadisch bestaan leven...

Urban nomads dan mssn, maar toch.