woensdag 29 september 2010

Dag 16 & 17: werk in het "arshief"

Gisteren en vandaag hebben we in het archief van al-Ahali gewerkt, op zoek naar opinieartikels over de stakingsgolf van het laatste decennium. De eerste dag ging het traag vooruit en was het resultaat heel mager, maar nu ik het archiefsysteem wat door begin te krijgen vlot het al beter. Tussendoor heb ik tevens een interview met Haisam afgelegd over het krantje Darb Al-Ahmar. Darb al-Ahmar (Het Rode Weggetje) is genoemd naar de wijk met dezelfde naam in Cairo, in de buurt van Sayyidna Zeynab. Met de komende verkiezingen hebben Haisam en andere Tagammu-activisten een buurtkrantje opgericht dat de concrete problemen van de bewoners - corrupte belastingen, flikken, huisvesting - aankaart. Het is een eigenlijk een interessante mini-casus van mijn onderzoek over de relatie tussen "intellectuelen" (in brede zin) en de werkende klasse. Enerzijds bieden Haisam & co de buurtbewoners een discursief forum om hun heel lokale en particuliere noden kenbaar te maken in en buiten de buurt; en anderzijds biedt dergelijk contact met de buurtbewoners aan Tagammu-activisten een uitgelezen kans om hun politiek en sociaal programma aan de man te brengen. Het krantje is meer een middel om met de buurtbewoners te discussiƫren en hen te organiseren dan een doel op zich. Het is ook geen eenrichtingsverkeer, aangezien de activisten vertrekken van de problemen die buurtbewoners zelf aandragen.


Haisam Hassan

Morgen en overmorgen is al-Ahali en dus het archief gesloten. Een ideaal moment om het interview met Haisam uit te typen en een aantal mensen buiten het Tagammu milieu te contacteren.


De spiegel aan de inkomhal van Tagammu ;)

Wat betreft de gezondheid; na uitgebreide analyses van allerhande lichaamsvochten blijkt dat mijn dysenterie niet van bacteriƫle aard is, maar veroorzaakt door een kwaadaardig pantoffeldiertje. Dit wil zeggen dat, hoewel de dysenterie zelf voorbij is, ik nog tot vrijdag een amoebicide moet nemen om alle kleine beestjes te doden. Waarschijnlijk heb ik de amoebe reeds tijdens mijn vorig bezoek aan Egypte opgelopen, maar bleef deze tot zo'n twee weken geleden inactief. De toerista en de immuniteitsverzwakking die ik na mijn aankomst heb gekregen, zouden de eencelligen hebben geactiveerd, met alle gevolgen van dien. Hopelijk zaterdagmorgen dus een laatste gezondheidsbulletin...

Geen opmerkingen: