zaterdag 9 oktober 2010

Dag 26-27 De interviewtrein in volle snelheid

Na een langzame start komt het veldwerk eindelijk op snelheid. De voorbije paar dagen had ik interviews met Khaled al-Balshy, Waqil Tawfiq, Hilal Abd ar-Rashid en Ahmed Belal. De volgende twee weken zijn er al 18 interviews gepland en -hopelijk- een trip naar Mahalla al-Kubra om daar met arbeidersleiders en linkse journalisten te spreken. Daarenboven zijn er nog zo'n 15 tal contacten met wie ik in de komende periode nog een afspraak moet maken. Naast politieke activisten, linkse journalisten, advocaten en NGO-mensen, probeer ik ook zangers, schrijvers, dichters, cartoonisten, en kunstenaars te vinden die de thematiek van de arbeidersbeweging in hun werk uitdrukken. Niet evident, maar we werken eraan ;-)

Panta rhei, ook in Egypte. De beroemde zanger/dichter Fuad Negm die in de jaren '70 furore maakte met zijn linkse teksten, is recentelijk naar de rechtse Wafd-partij overgelopen "omdat ze hem met de auto ophalen en hem lekker eten geven". Nu wordt hij door de linkerzijde uitgespuwd en zelfs zijn dochter ontkent dat ze zijn dochter is en zij zegt dat ze "de dochter is van links". De man heeft het laatste decennium blijkbaar ook maar één interessant gedicht geschreven en dat ging over Gamal Mubarak. Geen stof voor mijn veldwerk dus. Een ander njet was de "slechtste journalist van al-ahali". Ahmed Belal gaf deze man op als een potentieel contact, maar waarschuwde mij dat niemand in al-ahali of elders ter linkerzijde hem kan luchten omdat hij zijn werk zooo slecht doet. Maar goed, als ik alle linkse journalisten die over Mahalla hadden geschreven wilde ontmoeten... Wanneer Haisam hier van hoorde, zei hij in het Arabisch "fa-howa ibn al-kalba!" niet beseffende dat ik deze zinsnede wel zou begrijpen: "maar dat is de zoon van een teef" (lett.). Toen ik dit herhaalde, zei Haisam half-beschaamd, half-grinnikend: "shhh, de mensen kunnen je horen."

Het opsporen van interessante Moslimbroeders voor mijn onderzoek gaat wat stroever. Er is één Broeder wie ik binnenkort een interview zal hebben, inshallah, en die me hopelijk op het spoor van andere figuren kan zetten. In Mahalla zou ik ook Husayni, volgens Ahmed Belal de "number two of the Ikhwan", en aantal lokale Moslimbroederactivisten kunnen ontmoeten.

Geen opmerkingen: